eMedic.ro      


Fondat 2001     |                     Site dedicat informarii medicilor.                   |      English


   Acasă  |  Examene  |  Avizări  |  Jobs  |  Postuniversitar  |  Articole  |  Legislaţie  |  Aparatura medicala  |  Links  |  Forum  |  Contact

Proiect de ORDIN privind aprobarea regulamentului de organizare, functionare si practica din cadrul sectiilor  de anestezie si terapie intensiva

22.10.2008 / Ministerul Sanatatii

 

Art. 1 Se aproba regulamentul privind activitatea de anestezie si terapie intensiva din sectiile de anestezie si terapie intensiva.

Art. 2 Se aproba anexele 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 si 8 ca parte integranta a regulamentului privind activitatea privind anestezia si terapia intensiva din sectiile de antestezie terapie intensiva.

Art. 3 Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii Publice, autoritatile de sanatate publica, medcii sefi ai sectiilor de terapie intensiva precum si personalul care activeaza in cadrul sectiilor respectiv au obligatia sa indeplineasca prevederile prezentului ordin.

ART. 4 Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I-a si intra in vigoare in termen de 90 de zile de la publicare.

Ministru

Eugen Nicolaescu

REGULAMENTUL DE  ORGANIZARE, FUNCTIONARE SI PRACTICA DIN CADRUL SECTIILOR DE ANESTEZIE - TERAPIE INTENSIVA  (SATI)

 

Art. 1           Prin sintagma Anestezia si Terapia Intensiva (ATI) se intelege:  specialitatea medicala care asigura, prin mijloace farmacologice si tehnice specifice, pe de o parte conditiile necesare  pentru desfasurarea actului chirurgical, a ingrijirii perioperatorii si a altor proceduri diagnostice/terapeutice, iar pe de alta parte   suportul indispensabil pacientului critic pentru evaluarea si tratamentul   disfunctiilor/leziunilor acute de organ care ameninta viata.

Art. 2           Terapia intensiva cuprinde: diagnosticul, prevenirea si tratamentul pe termen scurt, mediu sau lung al tuturor insuficientelor acute ale functiilor vitale. Masurile specifice de tratament se adreseaza pacientilor carora le este amenintata imediat viata dar al caror prognostic este potential favorabil.

Art. 3           Anestezia si terapia intensiva este practicata de o echipa medicala complexa (medici, asistente, pesonal ajutator etc), acreditata comform legii sa practice aceasta activitate.

Art. 4           Activitatea de ATI se desfasoara in spital, in sala de operarie, in afara salii de operatie (imagistica,endoscopie etc) precum si in spatiile cu paturi situate intr-un amplasament definit si destinat exclusiv acestei activitati.

Art. 5           Sectiile de anestezie-terapie intensiva (SATI) se organizeaza si functioneaza numai in spitale .

Art. 6           In structurile  medicale ambulatorii publice sau private, care investigheaza/ trateaza pacienti  care necesita administrarea oricarei forme de anestezie alta decat  anestezia locala prin infiltratie, se vor organiza posturi de anestezie si “ camera de supraveghere post-anestazica”(CSPA). Dotarea minima obligatorie cu aparatura medicala si instrumente a postului de anestezie si CSPA  se face in conformitate cu normele in vigoare.   

Art. 7           Sectiile ATI din spitale functioneaza in spatii special destinate care sa permita izolarea eficienta a compartimentului cu paturi  de restul circuitelor ( inclusiv de unitatea primire urgente, blocul operator, punctul de transfuzie sau statia centrala de sterilizare ).

Art. 8           Structura generala a sectiei de ATI este compusă din:

1)Posturi  de administrare a anesteziei:

a)     In sala de operatie

b)    In afara blocului operator

2)Compartiment  cu paturi  

a)     Unitatea de  Terapie  Intensiva – UTI 

b)    Unitatea de Terapie Intermediara / Ingrijire Postoperatorie – UTIIP 

c)     Opţional în funcţie de posibilităţile şi necesităţile locale pot funcţiona şi una sau mai multe camere de supraveghere postanestezica (CSPA) destinate pacientilor care   necesita supraveghere de scurta durata (ore).

3)microlaborator propriu

Art. 9           Sectiile de ATI vor fi clasificate in functie de complexitatea activitatii in 3 categorii dupa cum urmeaza :

1)     Sectiile ATI  categoria III : Competenta bazala

b.     Sectiile ATI  categoria II : Competenta medie

c.     Sectiile ATI  categoria I : Competenta extinsa

Art. 10       

1)     Sectiile ATI  categoria III Au in structura:

a.      Posturi de anestezie 

b.     Unitate de terapie intermediara/ingrijire postoperatorie (UTIIP)

c.     Eventual CSPA

2)     Sectiile de Categoria III sunt capabile sa asigure anestezia in domeniul chirurgical al spitalului respectiv, inclusiv urgentele, si sa efectueze stabilizarea initiala a pacientilor critici avand posibilitati limitate de asigurare a unei ingrijiri de terapie intensiva de lunga durata.

3)     UTIIP, din cadrul sectiilor de categoria III,  pot admite  si ingrijii un numar limitat de pacienti critici pentru care ingrijirea este de rutina si corespunzatoare cu spitalul si resusele sale.

4)     UTIIP au protocoale de colaborare cu alte spitale pentru transferul pacientilor critici in centre cu competenta necesara asigurarii ingrijirii adecvate pacientilor respectici detinand sectii ATI de categorie II sau I.

Art. 11       

1) Sectiile ATI  categoria II au in structura:

                      a. Posturi de anestezie

            b. Unitate de terapie intensiva (UTI)

                     c. Unitate de terapie intermediara / ingrijire                                   postoperatorie   (UTIIP)

                     d.Eventual CSPA

 e.Microlaborator propriu

 

2) Categoria a II de Sectii de ATI au capacitatea de a furniza asistenta de specialitate pentru o larga categorie de pacienti dar nu au resurse pentru anumite categorii de pacienti

( chirurgie cardiotoracica, transplant, neurochirurgie, politrauma, chirurgie hepatica majora)

3) Desi aceste centre sunt capabile sa furnizeze o ingrijire de specialitate de inalta calitate pentru majoritatea pacientilor critici, ele au protocoale prealabile de transfer pentru pacientii cu probleme specifice.

4) Sectiile ATI de categorie II-a pot avea  misiuni academice.

 

Art. 12       

1)         Sectiile ATI de categoia I  furnizeaza servicii medicale specifice pentru o categorie speciala de situatii ce necesita anestezie si terapie intensiva (chirurgie cardiaca, neurochirurgie majora, transplant de organe, politrauma, chirurgie hepatica majora).

2)      Au permanent echipamente, echipe de medici si asistente supraspecializate, precum si servicii speciale de suport cu activitate continua in vederea asigurarii nivelului necesar de ingrijire cazurilor critice complexe.

3)      Pot avea misiuni academice.

 

Art. 13      Includerea Sectiilor de ATI existente in una din cele trei categorii se face pe baza evaluarii (anexa 1) respectand competentele dictate de clasificarea spitalelor si prevederile legii de organizare a asistentei medicale de urgenta. 

Art. 14      Fiecare din categorii are particularitati de structura

( posturi de anestezie, numar de paturi de TI si TIP, personal medical, dotare tehnica) corespunzatoare cu activitatea desfasurata .

Art. 15      In spitalele de pediatrie Sectiile de ATI  respecta aceiasi structura organizatorica, cu exceptia sectiilor de reanimare neonatala care au particularitati proprii si sunt organizate conform normelor specialitatii respective.

Art. 16      Nici o alta structura din spital, in afara celor definite in actualele reglementari  nu poate purta denumirea de TERAPIE INTENSIVA si nu poate beneficia de drepturile si finantarea specifica Sectiilor de ATI.

Art. 17       

1)     Unitatile deja existente care ingrijesc pacienti cu o singura disfunctie/insuficienta viscerala, legata de o singura specialitate sunt obligate sa-si schimbe denumirea in Unitati de ingrijire intensiva sau Unitati de terapie acuta monospecialitate.

2)      Unitatile de ingrijire intensiva sa de terapie acuta monospecialitate nu sunt acreditate sa desfasoare activitate specifica de terapie intensiva si vor trebui sa se organizeze dupa un statut propriu.

3)     Aceste unitati trebuie sa aiba aranjamente scrise cu o Sectie de ATI care sa preia pacientii in situatia cand suferinta acestora se agraveaza, necesitand suport ventilator avansat si/sau dezvoltand suferinta organica multipla.

Art. 18      Postul  de anestezie  din sala de operatie este destinat asigurarii anesteziei si terapiei intensive necesare desfasurarii interventiilor chirurgicale  si va fi organizat in functie de specificul chirurgiei practicate. Baremul minim ce trebuie indeplinit este conform  anexei 2

Art. 19       Postul  de anestezie in afara salii de operatie este destinat asigurarii conditiilor desfasurarii unor manevre diagnostice si/sau terapeutice non-chirurgicale ce necesita anestezie ( endoscopie digestiva, angiografie, Imagistica etc) (anexa 2.)

Art. 20       

 

1)     Compartimentul cu paturi este destinat :

a)     supravegherii si tratamentului postoperator/postanestezic  al pacientilor cu evolutie normală

b)    ingrijirii pacientilor care necesita supraveghere continua pentru riscul de dezechilibru al functiilor vitale

c)     îngrijirii pacientilor care necesita terapie intensiva mono sau pluriorganica ( protezare respiratorie avansata, monitorizare invaziva , protezare mecanica circulatorie, terapie de substitutie a functiei renale acut afectata etc.)

d)    pacientilor care necesita terapia durerii acute

e)     pacientilor cu moarte cerebrala potentiali donatori de organe.  

    2) Compartimentul cu paturi al secţiei ATI este  format din :

a)     Unitate de terapie intensivă ( UTI )        

b)    Unitate de terapie intermediară/postoperator                                 (UTIIP)

c)     Camera de supraveghere postanestezica (CSPA)

Art. 21       

1)     Unitatea de terapie Intensiva (UTI) este destinata preluării şi îngrijirii pacienţilor care prezintă deja sau sunt  susceptibili de a dezvolta insuficienţe organice acute multiple : cardiocirculatorie, respiratorie, renală etc. care ameninţă prognosticul vital conform unor criterii stricte de admisie (anexa 3: Criterii de admisie in UTI). 

2)     Aceşti pacienţi necesită utilizarea prelungită a metodelor de supleere a acestor funcţii şi organe precum : suport hemodinamic,suport ventilator, epurare extrarenală. Criteriile de admisie trebuie facute cunoscute la nivelul spitalului si acceptate in consens.

Art. 22       

1)     Numărul minim de paturi de terapie intensiva dintr-o secţie de ATI  este de 6.

2)     Dotarea minima a unui pat de terapie intensiva si echipamentul minim necesar UTI sunt cele din anexa 4.

Art. 23       Sectiile de ATI a caror activitate nu justifica existenta a 6 paturi de TI vor avea in strutura posturi de anestezie si cel putin 4 paturi de UTIIP pentru a fi clasificate in Categoria I de competenta bazala .

Art. 24      UTIIP (unitatea de terapie intermediară/postoperator) este destinata pacienţilor care necesită îngrijire postoperatorie de rutină  precum şi acelora care necesită terapie intermediară  (adică supraveghere continuă fie pentru că starea acestora şi tratamentul aplicat  se pot complica cu insuficienţe organice acute multiple, fie pentru că starea pacientului după  trecerea printr-o asemenea condiţie patologică este încă prea gravă sau prea instabila pentru a fi transferat în secţia cu paturi de unde provine). Criteriile de admisie si externare din UTIIP sunt cele din anexa 5. Dotarea cu echipament specific minimal a UTIIP   este cea din anexa 6. 

Art. 25      Camera de supraveghere post anestezica (CSPA) este destinata pacientilor care necesita supraveghere de scurta durata, pana la epuizarea efectelor anesteziei (dupa interventii chirurgicale de mica amploare) .CSPA se organizeaza in spitalele in care fie UTIIP nu poate face fata numarului mare de interventii chirurgicale (mici/mijlocii) fie activitatea chirurgicala prin amploare interventiilor nu justifica infintarea unei UTIIP (chirurgie ambulatorie).  

Art. 26       Numarul de paturi ale Sectiei de ATI este cel putin de 4-6% din numarul total al paturilor din spitalele care ingrijesc pacienti cu suferinte acute.

Art. 27       In Sectiile ATI categoriile II si I este obligatorie existenta  unui microlaborator propriu care sa permita determinarea imediata si de cate ori este nevoie a gazelor sanguine, pH, lactat, Hb,glicemie, electroliti (Na, K,CL ) si evaluarea coagularii. 

Art. 28       Toate Sectiile de ATI au obligatia sa foloseasca criterii obiective de apreciere a gravitatii suferintei pacientilor ingrijiti (scala de risc anestezic, scale de gravitate- SAPS, IGS II, APACHE, SOFA)  si criterii obiective de apreciere a activitatii de ingrijire specifica( OMEGA-Ro, TISS-28), in comformitate cu recomandarile  Societatii Romane de Anestezie si Terapie Intensiva.

Art. 29       

 

1)     Sectia ATI este condusa de catre un medic sef de sectie

     ( post ocupat prin concurs conform legislatiei in vigoare )

2)     Medicul Sef de Sectie  indeplineste urmatoarele conditii :

a) Sa fie calificat in specialitatea de Anestezie Terapie intensiva (conform legii) si sa aiba o vechime in  specialitate de cel putin 5 ani.

b) Coordoneaza intreaga activitate (anestezie si terapie intensiva) a sectiei din punct de vedere clinic, administrativ  si educational

c. Are competenta si dispune de timp pentru a se implica direct in ingrijirea pacientilor din sectie (in sala de operatie si in compartimentul cu paturi).

d. Are experienta pentru a coordona aspectele administrative ale managementului sectiei inclusiv adoptarea de protocoale si proceduri terapeutice si perfectionarea acestora si probleme de educatie ale personalului sectiei.

e. Raspunde de asigurarea calitatii, securitatii si tratamentului adecvat  ale pacientilor ingrijiti in sectie.

f. Disponibilitatea (fie a Sefului de sectie , fie a specialistului delegat  de acesta)  24 de ore pe zi 7 zile pe saptamana pentru probleme clinice sau administrative.

g. Repartizeaza medicii   sectiei pe sectoare de activitate : sali de operatie, sali de investigatii, compartimentul cu paturi, CSPA, circulatie extra-corporala,etc. Dupa caz desemneaza medici responsabili de un anumit sector de activitate al sectiei (anestezie, terapie intensive, terapie intermediara etc)

h. Intocmeste referate de necesitate privitoare la medicamentele , materialele, dispozitivele medicale, aparatura necesara sectiei, precum si cu privire la intretinera si  repararea acestora

i. Conduce si raspunde de programul de invatamant medical continuu al medicilor , asistentelor  si al tuturor celorlalte categorii de personal din sectia ATI

j. Raspunde ( dupa caz) de stagiul de pregatire a medicilor rezidenti

k. In cazul lipsei sale temporare din serviciu desemneaza sub semnatura un inlocuitor pe durata prevazuta de absenta

l. Decide asupra calificativelor anuale, premiilor si salariilor de merit acordate personalului din sectiile ATI

m. Propune conducerii spitalului sanctionarea administrativa a personalului care incalca regulamentul de functionare al sectiei

n. Face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante din sectie.

o. Este implicat activ in Societatea academica de profil (Societatea Romana de Anestezia Terapie Intensiva) la nivel national sau local si eventual in Societatile academice de profil internationale.

p. Paricipa la programele de educatie medicala continua in domeniul ATI (la nivel national si/sau international).

q. Participa activ  la evaluarea utilizarii adecvate a resurselor sectiei de ATI in spital

r. Face parte din Comitetul de etica al Spitalului (personal sau desemneaza un alt medic din sectie)

s. Trebuie sa se implice activ ca expert si participant in organizarea ingrijirii pacientilor critici in comunitate

3)     Asistenta sefa a sectiei ATI se subordoneaza direct medicului sef de sectie si coordoneaza intreaga activitate a personalului, cu exceptia medicilor, implicat direct in ingrijirea pacientilor.

4)     Postul de asistenta sefa a sectiei ATI se ocupa prin concurs in conditiile legii, fiind obligatorie indeplinirea urmatoarelor conditii:

a.                       Diploma de studii (conform normelor in vigoare)

b.                      Experienta in ATI de cel putin 2 ani

c. Experienta in domeniul sistemelor informaticie medicale, activitatilor de management a riscului si imbunatatirii calitatii ingrijirii si economia ingrijirii medicale 

d. Trebuie sa asigure calitatea ingrijirii pacientilor de catre asistenti conform cu standardele adoptate de Sectie

e.  Raspunde de educatia la fata locului a colectivului din subordine..

f.   Participa regulat la programele de educatie continua a asistentilor.

g. Trebuie sa fie la current cu progresele din domeniul ingrijirii pacientilor critici.

h. Organizeaza echipele de lucru (asistente medicale, infirmiere, brancardieri, fizioterapeuti) conform graficului pe ture, asigurand calitatea ingrijirii medicale continue a pacientilor (24 de ore din 24 si 7 zile pe saptamana).

i.    Asigura respectarea orarului de lucru si intocmeste lunar sub semnatura pontajul prezentei la serviciu a tuturor angajatilor sectiei

j.    Supravegheaza corectitudinea aplicarii manevrelor  terapeutice de catre personalul subordonat direct ( asistente medicale, infirmiere, brancardieri, fiziokinetoterapeuti )

k. Coordoneaza direct si verifica activitatea tehnicianului de intretinere a aparaturii medicale precum si a operatorului de tehnica de calcul

l.    Coordoneaza activitatea de mentinere a curateniei, asepsiei si antisepsiei precum si a dezinfectiei si dezinsectiei

m.                    Propune medicului sef de sectie sanctionarea administrativa a personalului care   incalca regulamentul de functionare al sectiei

n. face parte din comisiile de concurs pentru ocuparea posturilor vacante de asistente,infirmiere, brancardieri si fiziokinetoterapeuti din sectie

o. Verifica corectitudinea raportarii zilnice (eventual de catre operatorul de tehnica de calcul) a tuturor datelor statistice                 ( miscarea bolnavilor,consumul de medicamente, materiale si dispozitive medicale )

p. Are obligatia sa verifice si sa complenteze zilnic stocul obligatoriu de medicamente si materiale necesare desfasurarii activitatii specifice sectiei.

5)     Medicii din sectia de ATI indeplinesc urmatoarele conditii:

a.  Calificare in specialitatea de ATI : medic primar, medic specialist, rezident ( conform legii)

b. Numarul medicilor din sectie este stabilit in functie de categoria sectiei respective, pe baza evaluarii obiective a activitatii. ( anexa 7: Normarea personalului)

c. Asigura ingrijirea perioperatorie a pacientilor chirurgicali  ( examen preanestezic si pregatirea preoperatorie specifica, administrarea anesteziei si terapia intensiva intraoperatorie, urmarirea postanestezica) conform cu protocoalele reomandate de SRATI si adoptate de sectie. Completeaza fisa de anestezie, care trebuie sa cuprinda toate datele ingrijirii perioperatorii inclusiv consumul de medicamente si materiale.

d. Examineaza pacientii din sectia cu paturi (UTI si UTIP) de cate ori este nevoie, dar cel putin de 2 ori pe zi

e.  La internarea sau transferul pacientilor in sectiile ATI ,medicul ATI de salon sau de garda  completeaza fisa unica de admisie in sectia ATI care contine obligatoriu : datele personale esentiale ale pacientului,diagnosticul principal si bolile asociate ,motivul internarii sau transferului in sectia ATI si se consemneaza starea prezenta.Foaia de observatie unica intocmita de sectia care transfera pacientul in sectia ATI va ramane in sectia ATI pana la retransferul pacientului in sectia de origine.

f.   Medicii ATI sunt singuriii care au dreptul si obligatia sa faca, in scris, in foaia de observatie recomdarile terapeutice necesare pacientilor internati in sectie.  Medicul  ATI. are obligatia  sa consemneze zilnic in foaia de observatie: evolutia, medicatia administrata, manevrele diagnostice si terapeutice, parametrii de monitorizare, rezultatele diverselor analize de laborator, precum si materialele consumabile folosite.

g. Medicii consultanti. Medicii de alte specialitati care au transferat pacienti in sectia ATI sunt obligati sa raspunda ori de cate ori este nevoie solicitarilor medicului curant ATI de a vizita pacientii respectivi. . Consultul efectuat de catre medici din alte sectii si specialitati se consemneaza in scris in foaia de observatie. In spiritul unei bune colaborari cu alte specialitati trebuie tinut cont si de avizul si propunerile acestora.

h. In caz de dezacord asupra masurilor de tratament se va organiza un consult la care participa medicul sef de  sectie ATI si medicul sef al sectiei de origine al pacientului care vor hotari de comun acord conduita terapeutica.adecvata

i.    Medicii ATI au obligatia sa efectueze garzi conform programarii si normelor in vigoare.( maximum 5 garzi / luna )

j.    Au obligatia sa participe la formele de invatamant  medical continuu (la nivel local, national, international)

k. Se recomanda sa se implice activ in activitatea societatii academice de profil . ( SRATI)

 

6)     Asistentii medicali din sectiile ATI indeplinesc urmatoarele conditii:

a.  Trebuie sa aiba diploma de asistent mecical (conform legii)

b. Inainte de a li se acorda responsabilitati directe legate de ingrijirea bolnavului ( in sala de operatie sau in compartimentul cu paturi) asistentii trebuie sa fie instruiti prin cursuri de specialitate organizate in sectie

c. Numarul de asistenti raportat la numarul de paturi / sali de operatie se stabileste in functie de categoria sectiei. ( anexa 7)

d. Au obligatia sa asigure asistenta medicala specifica continuu, respectand programul de ture al sectiei.

e.  Participa la formele de invatamant medical continuu specifice asistentilor ( local, national, international )

f.   Un numar adecvat de asistenti vor fi instruiti in tehnici speciale ( epurare extrarenala, urmarirea balonului de contrapulsatie, monitorizarea presiunii intracranieine

7)     Infirmierii se asigura in sectiile de ATI in proportie de cel putin un infirmier la 4 asistente.   

Art. 30       

1)     Activitatea sectiilor ATI este una continua care sa asigure pe durata celor 24 ore ale fiecarei zile  aceeasi calitate a actului medical.

2)     Activitatea zilnica va fi asigurata astfel :

a.  Medicii ATI program de 7 ore/zi

b. Numarul medicilor ATI care asigura garda este decis de dimensiunea, profilul si activitatea sectiei.

c. In sectiile ATI care au Unitate de terapie intensiva (Categoria II si III) numarul minim este de 2 medici de garda, un medic pentru UTI si un medic pentru asigurarea activitatii de anestezie.

d.  In sectiile in care UTI impreuna cu UTIP au mai mult de 30 de paturi sunt necesare minimum 3 linii de garda, una pentru anestezie si 2 pentru unitatile cu paturi.

e.  Asistentii medicali,infirmierii si brancardierii isi desfasoara   activitatea in ture

f.   Restul personalului  8 ore/zi

 

Art. 31      In sectiile ATI pot fi angajate urmatoarele categorii de personal specializat (anexa 7)

1)     medici de specialiatea ATI

2)     asistenti medicali

3)     infirmiere

4)     brancardieri

5)     fiziokinetoterapeuti

6)     ingineri sau tehnicieni intretinere aparatura medicala

7)     operatori calculatoare

8)     secretara

9)     personal pentru curatenie

Art. 32       

1)     Fiecare sectie de ATI are un regulament de ordine interioara care stipuleaza modalitatile de functionare a sectiei inclusiv cea de desfasurare a activitatii medicilor si asistentelor

2)     Atat la admisie cat si la externarea din UTI, se face o evaluare personalizata a fiecarui pacient in parte de catre echipa de medici si asistenti.

3)     Pacientul este insotit de toate documentele medicale (foaie de observatie, analize, radiografii, etc.).

4)     Atat rudele pacientului cat si medicul curant sunt imediat informati in legatura cu transferul pacientului.

5)     In sectia ATI exista disponibila o lista a echipei de garda la nivelul sectiei precum si a spitalului in vederea obtinerii rapide de consulturi medicale.

6)     Medicul ATI efectueaza fiecarui pacient un dosar medical care cuprinde:

a.      datele de identificare ale pacientului (nume, prenume, data nasterii, domiciliu, numarul de telefon al rudelor)

b.     ziua si ora internarii sau a transferului

c.     diagnosticul principal si tratamentul efectuat

d.     clasificarea pacientilor in functie de indicii de gravitate  

e.      numele personalului medical ce ingrijeste pacientul in functie de ture

7)     Trebuie consmnate intr-un registru urmatoarele informatii:

a.      data si alcatuirea programei cursurilor de educatie medicala continua efectuate de personalul medical

b.     data dezinfectiei diverselor spatii din cadrul UTI

8)     Fiecare aparat este prevazut cu o fisa de intretinere pe care sunt inregistrate data reparatiei si a controlului tehnic

Art. 33       

1)     Internarea (admisia) pacientilor in sectiile ATI se face la propunerea medicilor din sectia ATI sau la propunerea medicilor din alte sectii cu acordul medicului sef de sectie ATI sau a medicului delegat de acesta   (de ex. Medic responsabil de UTI, medic de garda din sectia ATI).

2)     In aceste conditii, pacientii pot fi admisi direct din UPU  sau transferati din orice alta sectie a spitalului.

3)     Se recomanda ca pacientii cu disfunctii vitale sa fie transferati cat mai rapid posubil in terapie intensiva pentru a benefiia la maximum de posibilitatile speciale ale sectiei.

Art. 34       Transferul (externarea) pacientului care nu mai necesita terapie de specialitate, din sectia ATI in orice alta sectie,  se face la propunerea medicului ATI curant,cu acordul sefului de sectie ATI, sau la propunerea medicului ATI de garda in cursul garzii.

Art. 35      Transferul pacientilor din unitatile de terapie acuta monospecialitate (coronariana, nefrologica,diabetologie,neurologie,etc.) apartinand altor sectii, in sectiile ATI, se face atunci cand pacientul necesita mai mult decat terapia specializata a suferintei acute a unui organ si se impune : fie monitorizarea invaziva cu scop terapeutic complex, fie protezarea unei functii vitale (support ventilator avansat), fie suferinta a devenit pluriorganica si pune in pericol imediat viata pacientului. Transferul se face dupa caz cu acordul medicului de salon ATI,a medicului sef de sectie ATI sau a medicului de garda ATI.

Art. 36       Sectiile de ATI  dispun de mijloace adecvate pentru transportul intraspitalicesc al  pacientilor critici in conditii de maxima securitate. ( brancard special dotat cu butelie de oxigen, ventilator de transport, monitor de transport, suport pentru perfuzii, seringi automate si pompe de perfuzie)

 

Art. 37      Sectiile de ATI dispuna de un depozit propriu pentru medicamentele si materialele necesare asigurarii activitatii de urgenta specifica continua.  Medicamentele cu regim de stupefiante sunt pastrate in conditii speciale in conformitate cu prevederile legale.

Art. 38       

1)     Medicii din sectiile ATI participa la formele de invatamant medical continuu organizate si acreditate (la nivel, local, regional, national, international)

2)     Personalul medical este format si perfectionat in mod constant in domeniul diagnosticului, a terapiei, a fiziopatologiei, a psihologiei si a notiunilor tehnice.

3)     Asistenta Sefa   stabileste programul cursurilor, a colocviilor, a demonstratiilor practice de care beneficiaza personalul medical

4)     Personalul medical in sectiile ATI desfasoara proiecte de cercetare.

Art. 39      Pentru eficientizarea calitatii ingrijirii medicale si optimizarea cheltuielii resurselor fiecare Sectie de ATI are obligatia sa isi evalueze periodic performantele si sa prezinte datele respective consiliului medical si administratiei spitalului. Evaluarea se face pe baza unor criterii obiective specifice.( anexa 1 )

Art. 40       Caracteristicile generale arhitecturale si tehnice ale sectiei  de ATI sunt prevazute in anexa 8.

 

Anexa 1

 

EVALUAREA SECTIILOR DE ANESTEZIE-TERAPIE INTENSIVA

 

 

                        I.            ANALIZA SECTIILOR DE ATI

Etapa I: completarea chestionarului din prezenta anexa

Etapa II : analiza activitatii sectiei

A.   ANALIZA ACTIVITATII DE ANESTEZIE

1)    - Numarul de posturi de anestezie:

a.     In blocul operator

b.    In afara blocului operator

 

2)    Numarul de anestezii generale cu pivot volatil

3)    Numarul de anestezii generale intravenoase

4)    Numarul de anestezii regionale centrale

a.     anestezii subarahnoidiene

b.    anestezii peridurale-

5)    Numarul de anestezii prin blocaje de plex

6)    Numarul de anestezii combinale generala/ regionala

7)    Numarul de anestezii in afara blocului operator

8)    Riscul bolnavilor conform Scalei ASA

9)    Nr de anestezii pentru:

a.     Interventii chirurgicale de mica amploare

b.    Interventii chirurgicale de amploare medie

c.     Interventii chirurgicale majore ( chirurie abdominotoracica cu anestezie generala cu durata > 45 minute)

d.    Interventii chirurgicale pe cord deschis

e.    Interventii neurochirurgicale majore

f.       Transplant renal

g.    Transplant hepatic

h.     Transplant  cardiac

i.        Politrauma

 

B.   ANALIZA ACTIVITATII DE TERAPIE INTENSIVA

 

1)     DATE PRIVIND ACTIVITATEA SECTIEI:

a) nr paturi, nr total zile ocupare, nivel mediu de ocupare, durata medie de sejur

b) PMDI ( program de medicalizare a datelor culese informaizat) : nr de spitalizari si   de acte definitorii

c) % pacienti admisi si decedati in ATI

d) % mortalitate intraspitaliceasca legata de ATI

e) durata medie  de spitalizare a pacientilor decedati in ATI

 

2) DATE PRIVIND PACIENTII

a) Varsta

b) Diagnosticul la internare specificand daca este medical sau chirurgical, programat sau neprogramat mentionand diagnosticul principal si cele asociate

c) Scoruri de gravitate

                                                                                i.   Adulti :

1.                        Scoruri generale de gravitate si predictie a mortalitatii :

a.     indice de gravitate simplificat (SAPS II) (anexa 1.2)

b.    scor SAPS II extins  

c.     scor APACHE II  

d.    scor SOFA  

 

2.                        Traumatologie:   

a.     scor ISS (injury severity score)

b.    scor RTS (revised trauma score)

c.     TRISS ( trauma injury severiry score)

d.    scor EUROSCOR ( pentru chirurgie cardiaca)

                                                        ii.            Pediatrie:

1.                       Scor general de gravitate:

a.     scor PRISM (pediatric risk of mortality)

b.    scor P-MODS (Pediatric multiorgan dysfunction score)

2.                       Traumatologie pediatrica:

-              PTS ( pediatric trauma score)

 

3)     DATE PRIVIND INGRIJIREA MEDICALA ( cantitatea si complexitatea)         

         - Scoruri de evaluare a activitatii de ingrijire:

a.  OMEGA- Ro (1,3)

b.  TISS – 28  

 

- se apreciaza  prin  scorul de activitate OMEGA- RO  (prezenta anexa) : Omega total ; Omega 1 ; Omega 2 ; Omega 3 ; Omega total / durata de spitalizare la fiecare pacient care va deveni obligatoriu odata cu punerea in practica a clasificarii comune a actelor medicale

 

c.     % pacienti ventilati mecanic

d.    % pacienti ventilati < 48 de ore

e.    % pacienti ventilati > 48 de ore

 

4)  DATE PRIVIND PREVENIREA SI SUPRAVEGHEREA INFECTIILOR NOSOCOMIALE  RECOLTATE PRIN METODOLOGIE STANDARDIZATA

 

 a) prevenirea:

1. program de prevenire a :

     a. transmisiei incrucisate a infectiilor

b. infectiilor asociate dispozitivelor invazive

           2. instruirea personalului

           3. aplicarea de protocoale

          

           b)  supravegherea

              a. nivelul brut :

% pacienti infectati : pneumopatii, infectii urinare, becteriemii nosocomiale

b.   nivel de atac :

% pacienti infectati  expusi la dispozitivele invazive interesate 

 

II. INTERPRETAREA DATELOR

1) Intr-o prima etapa pot fi obtinute datele din chestionarul din prezenta anexa, care ofera o imagine de ansamblu a sectiilor de ATI;

2) Evaluarea activitatii sectiilor de ATI se face pe un interval de 6-12 luni

    ( datorita variabilitatii mari a activitatii pe termen scurt ):

3)    Este utilizat un scor de gravitate de exemplu  IGS II. 

   ex : IGS II > o valoare = pacient de reanimare

          IGS II mic ≠ nu e pacient de reanimare !!

                ( IGS II =cu 5-10 pct < la pacientii ATI chirurgicali decat medicala adulti !)

4)    In cazul in care datele se departeaza de la valoarea medie din baza de date / in lipsa colectarii sistematice : studiu complementar in functie de specificul unitatii ( studiu prospectiv pe 50 pacienti consecutivi )

5)    la nivelul fiecarei regiuni exista un comitet tehnic compus din experti din  terapie intensiva  pentru validarea si interpretarea datelor, numita prin ordin al ministrului santatii publice.

 

III . REZULTATELE SI INDICATORII ( datele obtinute urmează a fi discutate de Comisia ATI  şi  analizate / aprobate de către M.S.)

 

-unitatea de Terapie Intensiva de 6-8 paturi sa aiba :

1)         un nivel mediu de ocupare de cca 80%,

2)         durata medie de sedere de 7 zile,

3)         ceea ce inseamna 350 pacienti spitalizati/ an,

4)         din care 40-50% pacineti ventilati si 20% ventilati > 48h.

 

De exemplu:  valorile medii din baza de date 2000 CUB-TI ( 35 servicii ATI adulti)

                                                       

 

Anexa 1.1              CHESTIONAR DE EVALUARE

 

Anestezie – Terapie Intensivă din România

 

Judeţul …………………………………………………………………………

 

Localitatea ..................................................................................................

 

Spitalul …………………………………………………………………………

 

Secţia …………………………………………………………………………

 

Număr de paturi ……………………………………………………………………………

 

Adresa ………………………………………………………………………….

 

Telefon …………………………………………………………………………

 

Fax ……………………………………………………………………

 

E-mail …………………………………………………………………………

 

Şef secţie:                   -  Nume...........................Prenume.........................…

-         Adresă ……………………………………………………

-         Telefon............................fax ...............………..

-         E-mail ……………………………………

   

 

Capitolul 1. Infrastructura

 

Număr

 

Da

Nu

1.

Tip de spital

 

 

 

                      - comunal

 

                      - orăşenesc

 

                      - municipal

 

                      - judeţean

                    

 

-  universitar / institut

 

 

2.

Profilul secţiei ATI

A.                                                                       - clinică

 

 

 

B.                                                                       - numai adulţi

- numai pediatrie

- adulţi si copii

 

 

 

    C.                    a.- chirurgicală,(deservind secţii de) :

 

                                      - chirurgie generală

 

                                         - ortopedie / traumatologie

 

                                         - neurochirurgie

 

                                         - chirurgie plastică

          - arşi

 

          - politraumatisme

          - transplant organe

 

                                         - urologie

 

                                         - obstetrică / ginecologie

 

                                         - chirurgie cardiacă / vasculară

 

                                      - chirurgie toracică

 

                                         - oftalmologie

 

                                         - ORL

 

                                      - chirurgie buco-maxilo-facială

 

                            b.        - medicală                  

 

                                      - toxicologie

 

                            c.- interdisciplinară ( a + b)

3.

Structura de rezistenţă a clădirii necesită reparaţii / consolidări?

4.

Tip de încălzire

 

 

 

                   - încălzire centrală propie

 

                   - încălzire centrală conectată la reţeaua orăşenească

 

                   - alte

5.

Aer condiţionat  în secţie :

 

-         tip centralizat

-         tip split

-         altul (specificaţi)

-         beneficiază de AC ---% din nr.total de paturi

 

 

6.

 Gaze  disponibile la patul bolnavului în secţie :

 

 

 

                   - oxigen medicinal

 

                   - aer comprimat medical

 

                   - vacuum

7.

Bucătărie

 

 

 

                   - în aceeaşi clădire

 

                   - în clădiri separate

 

                   - condiţii de preparare produse sterile pt. alimentaţie enterală

8.

Alimentare cu apă rece

 

 

 

                   - permanent

 

                   - intermitent

 

                   - proprie

 

                   - racordată la reţeaua publică

 

                   - puţ de mare adâncime pentru situaţii speciale

9.

Sursă de apă sterilă în reanimare

 

 

 

                   -  de la sursa centrală

 

                   -  sursă proprie

10.

Alimentare cu apă caldă

 

 

 

                   - permanent

 

                   - intermitent

11.

Generator electric propriu :

-         secţiei

-         spitalului

12.

Spălătorie

 

 

 

-         proprie

-         comună cu circuit separat

 

                               -   comună fără circuit separat

13.

 

Filtru  pentru personal si vizitatori

 

     14.

 

Calculatoare in sectie

-         independente

-         legate in retea

  

 

 

 

Capitolul 2. Spaţii şi circuite

 

Număr

 

Da

Nu

1.

Circuite separate

2.

Circuit septic separat (saloane, materiale, instrumentar)

3.

Staţie de sterilizare

 

 

 

                   - proprie

 

                   - comună cu circuit separat

 

                   - nu există

4.

Acces permanent (24 de ore) la:

 

 

 

                   - punct de transfuzii

 

                   - centru de transfuzii

 

                   - laborator hematologie

 

                   - laborator biochimie

 

                   - laborator bacteriologie

 

                   - investigarea tulburărilor de coagulare

 

                   - laborator toxicologie

 

                    - imagistică medicală

-         radiologie clasică,

-         radiografie la pat

-         computer tomograf,

-         RMN,                                         

-         Echografie abdomen

-         Echocardiografie

 

                   - cateterism cardiac / angiografie

 

                   - endoscopie digestivă

 

                    - alte explorări (precizaţi)

 

 

 

 

 

5.

Acces în timpul programului de lucru la:

 

 

 

                   - punct de transfuzii

 

                   - centru de transfuzii

 

                   - laborator hematologie

 

                   - laborator biochimie

 

                   - laborator bacteriologie

 

                   - investigarea tulburărilor de coagulare

 

                   - laborator toxicologie

 

                   - laborator de anatomie patologică

 

                   - laborator de imunologie

 

                   - laborator de citologie

 

                   - imagistică medicală

-         radiologie clasică,

-         radiografie la pat

-         computer tomograf,

-         RMN,                                         

-         Echografie abdomen

                               -    Echocardiografie

 

                   - cateterism cardiac / angiografie

 

                   - endoscopie digestivă

 

                   - alte explorări (precizaţi)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul 3. Număr personal angajat şi linii de gardă

1.

Număr total de medici acreditaţi să lucreze în secţie (cu carte de muncă sau contract de colaborare,gărzi), din care :

 

 

         - medici de specialitate ATI cadre universitare(primari + specialişti)

 

 

          - medici de specialitate ATI angajaţi în reţeaua MSF (primari + specialişti)

 

 

         - medici de specialitate ATI cercetători

 

 

         - medici rezidenţi ATI 

 

 

         - medici de specialitate ATI angajaţi cu contract de colaborare/ gărzi         

 

 

         - alţi medici (specificaţi )  

 

 

2.

Asistente de ATI

 

3.

Infirmiere

 

4.

        5.

        6.

        7.

        8.

        9.

 

     

Fiziokinetoterapeuţi

Brancardieri

Ingineri sau tehnicieni intreţinere aparatură medicală

Operator calculator

Număr de medici ATI / gardă 

 Ture asistente ATI  :

                   de  8  ore

                   de 12 ore

 Ture Infirmiere :

                   de  8  ore

                   de 12 ore

 

 

Capitolul 4.

        Dotare cu echipament  pentru un numar de …….. paturi(aprobate) in schema

 

 

 

Da

Nu

Nr.

1.

APARATE de ANESTEZIE

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Aparat anestezie tip ………………….

 

 

Câte din aparatele de mai sus au următoarele caracteristici :

 

 

 

 

 - monitorizare conc.O2

 

 

- capnograf

 

 

- monitor volume

 

 

 -monitor presiuni cai aeriene

 

 

- monitor gaze anestezice

 

 

- vaporizor Halothan

 

 

- vaporizor Isofluran

 

 

- vaporizor  Sevofluran

 

 

- pulsoximetru

 

 

- cu  Monitor functii vitale care contine :

 

 

      ECG  1 derivatie

 

 

      ECG 2 / mai multe derivatii

 

 

      monitoring segment ST

 

 

     pulsoximetru

 

 

     monitoring respiratie

 

 

    TA noninvaziv

 

 

    presiuni invazive

 

 

    masurare debit cardiac

 

 

    masurare SvO2

 

 

    masurare temperatura

 

 

    Masurare  BIS

 

 

   Altele (specificati )

 

 

 

 

 

 

 

2.

Aparat cell saver

Tip :

Tip :

Tip :

 

     3.

 Aparat transfuzie/ perfuzie rapida  si incalzire rapida a solutiilor

 

 

 Tip :

 

 

 

 

 Tip :

 

 

 

  4.

 Sistem de mentinere/ corectare a temperaturii corporale a pacientului :

 

 

 

 

 Tip :

 Tip :

 

 

 

 5.

 Aparate pentru ventilatie mecanica (adulti + copii)

 

 

 

 

 Model :

 Model :

 Model :

 Model :

 Model :

 Model :

 

 

 

  6.

Aparate pentru ventilatie mecanica – nou nascut

 

 

 

 

Model :

 

 

 

 

 

Model :

 

 

 

Model :

 

 

 

Model :

 

 

 

 7.

 Monitor  functii vitale  (posturi fixe)

 

 

 

 

 Model :

 Model :

 Model :

 Model :

 Model :

 Model :

 

 

 

 

Câte din aparatele de mai sus au următoarele caracteristici :

 

 

 

 

   ECG  1 derivatie

 

 

 

 

   ECG 2 / mai multe derivatii

 

 

 

 

   monitoring segment ST

 

 

 

 

   pulsoximetru

 

 

 

 

   monitoring respiratie

 

 

 

 

   TA noninvaziv

 

 

 

 

   presiuni invazive

 

 

 

 

   masurare debit cardiac

 

 

 

 

   masurare SvO2

 

 

 

 

   masurare BIS

 

 

 

 

   masurare temperatura

 

 

 

 

   capnografie

 

 

 

 

 

 

 

 

   8.

 Monitoare de transport (mobil) functii vitale

 

 

 

 

    9. 

 Aparate ventilatie mecanica de transport (mobil)

 

 

 

   10.

 Seringi electrice

 

 

 

   11.

 Infuzomate ( pompe volumetrice)

 

 

 

   12.

 Pompe nutritie enterala

 

 

 

   13.

 Pace – maker extern

 

 

 

   14.

 Bronhoscop

 

 

 

   15.

 Echograf

     -  Propriu

     -  Acces la echograf

 

 

 

 

  - cord

 

 

 

 

  - vase

 

 

 

 

  - abdomen,ginecologie

 

 

 

 

 -  transesofagian

 

 

 

   16.

 Aparat gaze sanguine 

                (propriu)

                (acces la)

 

 

 

 

  - dozare Hb./Ht

 

 

 

 

 -  dozare ioni ( Na+,K+,Ca++)

 

 

 

 

- dozare lactat

 

 

 

 

 - dozare glicemie

 

 

 

   17.

 Aparat masurare rapida glicemie

 

 

 

   18.

 Aparat masurare rapida Hb./Ht.

 

 

 

   19.

 Aparat hemodializa/ hemofiltrare continua /plasmafereza 

 

 

 

 

 Tip:

 

 

 

 

 Tip :

 

 

 

 

 Tip :

 

 

 

   20.

 Aparat hemodialza conventionala

 

 

 

 

 Tip :

 

 

 

 

  Tip :

 

 

 

 

  Tip :

 

 

 

   21.

Aparat radiografie mobil  (propriu)

Aparat radiografie mobil  (acces la)

 

 

 

   22.

Sistem administrare oxid nitric (propriu)

Sistem administrare oxid nitric  (acces la)

 

 

 

 

 

 

 

 

   23.

 Defibrilator

 

 

 

 

 

 

 

 

   24.

Aparat  ECG

 

 

 

   25.

Aparat masurare coagulare

 

 

 

 

Tip :

 

 

 

 

Tip:

 

 

 

 

Tip :

Tip :

 

 

 

   26.

 Consola comanda balon contrapulsatie intra-aortica

 

 

 

   27.

Incubator

 

 

 

   28.

Masa cu caldura radianta pentru ingrijire nou-nascut

 

 

 

   29.

Paturi speciale terapie intensive cu caracteristici antidecubit

Tip ;

tip :

 

 

 

   30.

Sisteme de autoadministrare a analgeziei

 

 

 

   31.

Endoscopie digestiva

 -   aparat propriu

 -    acces la

 

 

 

   32.

 Altele (precizati)

 

 

 

  33.

Altele (precizati)

 

 

 

  34.

Altele (precizati)

 

 

 

  35.

Altele (precizati)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul 5. Indicatori (anul 2004 si 2005_)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Capitolul 6. Context local, accesibilitate, comunicaţii

 

 

 

Da

Nu

1.

Reţea de telefonie fixă

        - comunicare “pe interior” cu celelalte secţii

2.

Acces loco permanent

3.

Acces loco intermitent

4.

Acces interurban permanent

5.

Acces interurban intermitent

6.

Reţea de radiotelefon (comunicaţii radio)

7.

Acces internet

8.

Ambulanţa proprie

9.

Timpul minim de sosire a ambulanţei la solicitare (minute)

 

10.

Timpul maxim de sosire a ambulanţei la solicitare (minute)

 

11.

Timpul minim de transport la eşalonul superior (ore)

 

12.

Timpul maxim de transport la eşalonul superior (ore)

 

 

COMENTARII -  OBSERVATII

Anexa 1.2

 

 IGS II   : CALCULUL SCORULUI

Calculul a plecat de la o baza de date europeana si nord americana de 13.152 pacienti

Valori teoretic  de la 0 la 194

Risc de deces intraspitalicesc=calculat prin regresie logistica

 

IGS II include 17 variabile , 12 variabile psihologice, varsta, tip de admisie si 3 boli cronice subiacente.

Se calculeaza incepand cu a 24-a ora, luand cea mai proasta valoare din perioada respectiva

Se iau in considerare numai anomaliile aparute dupa internare in terapie intensiva

 

I.                   VARIABILE UTILIZATE

1)               Varsta

2)               Frecventa cardiaca : se ia valoarea cea mai defavorabila ( daca e tahi sau bradi cardie)

Daca ritmul a variat de la stop cardiac( 11 pct)  la tahicardie ( 7 pct) se considera 11 pct

3)        presiunea arteriala sistolica : aceeasi metoda ca la 2) 

daca TA=60 -195 mmHg, considerati 13 puncte

3)               temperatura centrala : cea mai mare

4)               PaO2/FiO2 : daca pacientul e ventilat sau sub CPAP, se ia valoarea cea mai mica a raportului ;

Se dau 0 pct daca nu e nici ventilat nici cu CPAP

5)               debit urinar : daca pacientul ramane mai putin de 24 ore se face calcului /24 ore ( de ex : 1 L/8 h este echivalent cu 3 L24h)

6)               uree sanghina : cea mai mare valoare in mM/L sau g/L ; se ia cea mai proasta valoare  ( inalta sau joasa) dupa scala scorului

7)               limfocite : se ia cea mai proasta valoare  ( inalta sau joasa) dupa scala scorului

8)               potasemie : se ia cea mai proasta valoare  ( inalta sau joasa) dupa scala scorului

9)               natremie : se ia cea mai proasta valoare  ( inalta sau joasa) dupa scala scorului

10)          bicarbonat : se ia cea mai joasa valoare in mEq/L

11)          scorul Glasgow : se ia cea mai joasa valoare in primele 24 ore ; daca pacientul e sedat se ia scorul estimat inainte de sedare prin interogarea medicului sau analiza foii de observatie

12)          bilirubina : se ia cea mai inalta valoare umol/L sau mg/L (numai la pacientii icterici).

13)          Tipul de internare :

·                        pacient chirurgical” : pacient operat in saptamana care precede sau care urmeaza internarii in REA

·                        pacient chirurgical neprogramat”: pacient adaugat la lista programului operator in cele 24 ore care preced interventia

·                        « pacient chirurgical programat »: pacientul a carui interventie chirurgicala fusese prevazuta cu minim 24 ore inainte

·                        pacientii de traumatologie neoperati sunt considerati ca fiind « medicali »

14)          SIDA : pacient HIV pozitiv cu complicatii clinice : pneumonie cu Pneumocystis, sarcom Kaposi, limfom, tuberculoza,  infectie cu toxoplasma

15)          Boli hematologice maligne : limfom, leucemie acuta, mielom multiplu

16)          Cancer metastatic : cancer confirmat chirurgical, scanner sau alta metoda imagistica

Daca pacientul ramane mai putin de 24 ore :

·       Se noteaza valorile cele mai defavorabile ale fiecarui element

·       Se calculeaza diureza pe 24 ore in functie de diureza observata

In caz de stop cardiac :

·       Se considera un ritm cardiac de 0 ( 11 pct), o presiune sistolica nula ( 13 pct), un scor Glasgow mai mic de 6 ( 26 pct)

 

II.                 CALCULUL PENTRU RISCUL DE DECES INTRASPITALICESC

Are valoare aplicat unei cohorte de pacienti, dar numai la pacienti care stau >24 ore.

Se calculeaza intai :

Logit = - 7,7331 + 0,0737 (IGS II) + 0,9971 [ln(IGSII +1]

Apoi

probabilitatea de deces : E logit / I + E logit

III. – CONVERSIA  IGS I - IGS II.

IGS II = 0,940 + 2,6 IGS I

Rezultatele obtinute prin aceasta formula sunt aproximative.

Bibliografie  : J.R. LEGALL, S. LEMESHOW, F. SAULNIER, « New simplified acute physiology score (SAPS II based on a european/northy american muticenter study) ». JAMA, 1993, 2957 - 2963.

 

ANNEXA 1.3


SCORUL  DE ACTIVITATE   pentru  SECTIILE ATI : OMEGA-RO

PRINCIPII DE ELABORARE

·       necesitate de a avea un scor simplu, deci selectarea unui numar limitat de acte

·       se tine cont de aspectul de « serviciu clinic » al reanimarii, si nu numai de «serviciu medico-tehnic » prestator de acte

·       evaluarea corecta a complexitatii ingrijirilor in ansamblu

Scorul  OMEGA-RO se bazeaza pe inregistrarea a 48 acte terapeutice notate de la 1 la 10 puncte Omega si repartizate in 3 categorii:

·          categoria 1 : 29 acte inregistrate doar o data indiferent de numarul real de efectuari

·          categoria 2 : 11 acte inregistrate si punctate la fiecare efectuare ; punctele Omega sunt adunate ori de cate ori actul este efectuat pe parcursul spitalizarii pacientului ;

·          categoria 3 : 8 acte inregistrate in fiecare zi in care se efectueaza ; punctele Omega se obtin inmultind valoarea actului cu durata realizarii sale in zile.

Scorul de activitate Omega este calculat la sfarsitul spitalizarii si este egal cu suma punctelor din fiecare categorie. Pentru o mai buna caracterizare a activitatii serviciului se analizeaza nu numai scorul total dar si valoarea fiecarei categorii pe ansamblul spitalizarii. Dimpotriva, luarea in considerare a unui singur act izolat nu poate fi interpretat corect in termeni de incarcare in ingrijiri sau utilizat in afara complexului Omega.

 

ACTE SI MANEVRE - scorul OMEGA-RO


Categoria 1. - Acte de notat o data pe zi

D 100 Traheostomie : montare sau supraveghere

6

D 101 Dren toracic/péricardic : montare sau supraveghere

6

D 102  cateter  periferic :   montare sau supraveghere                                                                                                 

                                                                                                                                    2

D 103 Cateter central  : montare sau supraveghere

4

D 104 Cateter arterial pulmonar : montare sau supraveghere

7

D 105 Cateter arterial : montare sau supraveghere

4

D 106 Sonda de stimulare cardica endocavitara : montare sau supraveghere

3

D 107 Intubatie traheala : montare sau supraveghere

6

D 108 Balon de contrapulsatie intra aortica : montare sau supraveghere

10

D 109 Cardioversie                                                                                                                 3

 

D 110 Traitamentul unui stop circulator

10

D 111 Utilisarea de droguri vasoactive

6

D 112 Utilizarea de fibrinolitice                                                                                          10 </